ΑΝΤΩΝΙΟΣ Δ. ΒΑΦΕΙΑΔΗΣ
ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ ΟΡΘΟΠΑΙΔΙΚΟΣ

Πτυχιούχος Πανεπιστημίου Αθηνών
Mετεκπαιδευθείς στο  ISTITUTO ORTOPEDICO RIZZOLI di BOLOGNA
Συνδεσμικές κακώσεις ποδοκνημικής (Διαστρέμματα)

Οι συνδεσμικές κακώσεις ποδοκνημικής αφορούν τις παθολογικές καταστάσεις τραυματισμού των δυναμικών στοιχείων σταθεροποίησης της ποδοκνημικής άρθρωσης δηλαδή του θυλακοσυνδεσμικού συστήματος που την περιβάλλει και τη σταθεροποιεί.

Οι συνδεσμικές κακώσεις ποδοκνημικής ταξινομούνται ανάλογα με το τμήμα του θυλακοσυνδεσμικού συστήματος που έχει υποστεί βλάβη καθώς και τη βαρύτητα της βλάβης. Σε ήπιου βαθμού βλάβες παρατηρείται διάταση και περιορισμένη ρήξη τμήματος του θυλακοσυνδεσμικού συστήματος. Σε μετρίου βαθμού βλάβες παρατηρείται ρήξη μέχρι και 50% των ινών του συγκεκριμένου τμήματος και σε βαριές κακώσεις όπου έχουμε πλήρη ρήξη των ινών του τραυματισθέντος τμήματος, και  παρουσιάζουν κλινική συμπτωματολογία αστάθειας.

Τα συμπτώματα είναι έντονος πόνος, ευαισθησία στο σημείο του τραυματισμού, οίδημα, ερυθρότητα, εκχύμωση και δυσχέρεια κατά την κίνηση και την βάδιση.

Θεραπευτικά συνιστάται ανύψωση του πάσχοντος σκέλους σε θέση 30 μοιρών, επίδεση και σταθεροποίηση της άρθρωσης, παγοθεραπεία και αποφόρτιση μέχρι την υποχώρηση των έντονων αρχικών συμπτωμάτων (7- 10 μέρες). Ο ασθενής πρέπει να παρακολουθείται από ορθοπαιδικό χειρουργό. Η κλινική εξέταση με δοκιμασίες αστάθειας καθορίζει τη θεραπεία. Η συντηρητική θεραπεία εφαρμόζεται σε περιπτώσεις μερικής ρήξης χωρίς σημειολογία αποσταθεροποίησης της άρθρωσης και περιλαμβάνει χρήση λειτουργικού ποδοκνημικού νάρθηκα ρυθμιζόμενης γωνία, φυσιοθεραπεία και κινησιοθεραπεία. Σε περιπτώσεις πλήρης ρήξης των συνδέσμων, αποσταθεροποίησης της άρθρωσης ή χρόνιας αστάθειας απαιτείται χειρουργική αποκατάσταση και σταθεροποίηση είτε με πλαστική αποκατάσταση και ρίκνωση του θυλακοσυνδεσμικού συστήματος, είτε με τη χρήση αυτόλογων μοσχευμάτων και τενοντομεταθέσεων.